حق چاپ چیست؟
مدت زمان تخمینی مطالعه: 16 دقیقه
کپی رایت را می توان به عنوان نوعی از مالکیت معنوی که شامل حق چاپ، حق اختراع، و علائم تجاری – نتایج ملموس خلاقیت – تعریف کرد. حق کپی صرفاً به این معناست که فقط صاحب اثر حق کسب درآمد و توزیع آن را دارد.
توجه داشته باشید که حق چاپ شامل ایده ها، مفاهیم، قوانین یا روش های عمل نمی شود . همچنین شامل چیزهایی نمیشود که فاقد جرقه خلاقانه هستند – نامها، عبارات کوتاه، عنوانها، شعارها، نمادهای ملی، حروف، رنگآمیزی و فهرستی از محتویات یا مواد تشکیل دهنده.
برای دریافت خودکار حفاظت از حق چاپ، یک اثر باید تعمیر شود. آثار زمانی ثابت میشوند که در یک رسانه دائمی ضبط شوند و میتوانند بازتولید شوند.
کارهای ثابت شامل نوشتن فیلمنامه، عکس گرفتن، ساخت موسیقی و طراحی گرافیک است.
حفاظت از کپی رایت معمولاً در طول عمر نویسنده به اضافه چندین سال (معمولاً دهه ها) بر اساس نوع اثر و روش خلقت ادامه می یابد. در طول این مدت، حفاظت از حق نسخهبرداری حقوق انحصاری زیر را برای مالک و طرفهای مجاز آنها فراهم میکند:
- تکثیر اثر به صورت کپی یا ضبط صدا
- آثار خلاقانه مشتق بر اساس اصل
- توزیع کپی از کار از طریق فروش
- کار را در رسانه های دیگر اجرا یا نمایش دهید
نقض حق چاپ چیست؟
نقض حق نسخهبرداری در صورتی رخ میدهد که شخص ثالثی از مطالب دارای حق نسخهبرداری، به عبارت دیگر – کار شخص دیگری – بدون اجازه صریح صاحب حق چاپ استفاده کند یا آن را تکثیر کند.
نقض شدید حق نسخهبرداری ممکن است به اطلاعیه حذف یا سایر مسائل ناخوشایند حقوقی نیاز داشته باشد.
نقض حق نسخهبرداری در سراسر رسانهها اتفاق میافتد، بهعنوان مثال، به سرقت رفتن فیلمها در سینماها، ادعای سرقت آثار هنری در رسانههای اجتماعی، و دانلود غیرقانونی موسیقی از یک وبسایت شخص ثالث.
شدت پرونده می تواند شامل مجازات های مدنی و کیفری باشد:
مجازات های مدنی | خسارات مالی بین 750 تا 30000 دلارنقض عمدی پیگرد قانونی تا 150000 دلار برای هر کار هزینه داردهزینه های دعاوی حقوقی و حق الوکاله |
مجازات های کیفری | جریمه های جنایی تا 250000 دلار برای هر تخلف تا 5 سال حبس |
پیامدهای نقض حق نسخه برداری می تواند شامل موارد متعددی از مشکلات قانونی، اخطارهای حذف، جریمه ها و از دست دادن شهرت کلی تجاری باشد. میزان نقض حق چاپ بستگی به شدت آن و اثبات قصد عمدی آن دارد.
همانطور که گفته شد، همه مطالب محافظت شده با حق چاپ یکسان نیستند. در صورتی که شخص ثالث در مورد کار خود به شکلی نماینده تبلیغ یا اظهار نظر کند، ممکن است برخی از مالکان اجازه دهند یا معافیت ارائه دهند.
معافیتهای حق نسخهبرداری ممکن است شامل پخش جریانی یک بازی ویدیویی، ایجاد آثار مشتق شده از طرفداران، نظرات، انتقادات، آثار تقلیدی و سایر روشهای تعامل محترمانه باشد.
در این موارد، بررسی سیاست های مواد و دریافت مجوز از طریق ترتیبات صدور مجوز همچنان توصیه می شود.
سایر حقوق مالکیت معنوی
بیایید به طور خلاصه به دو نمونه اصلی دیگر از مالکیت معنوی اشاره کنیم – اینکه چگونه آنها تعریف شده اند و چگونه با سایر مطالب خلاقانه تفاوت دارند.
- ثبت اختراعات
اختراعات حقوق مالکیت آثار ملموس اصلی، از فرآیندهای ایجاد تا اختراعات ماشینی را پوشش می دهند. پتنت ها برای ویژگی های بصری متمایز، انواع جدید آثار (فناوری های جدید و گونه های گیاهان زراعی) و محصولات کاربردی – داروها، پادمان ها، سیستم های عملیاتی، و نرم افزارها محافظت می کنند.
- علائم تجاری
قانون علامت تجاری از کلمات، نام ها، نمادها یا وسایل مورد استفاده در بازار تجارت کالا یا خدمات محافظت می کند. حمایت از علامت تجاری عمدتاً برای مشتریان ایجاد می شود تا مشخص کنند چه کسی کالا را ساخته است و آنها را از سایر تولید کنندگان متمایز می کند تا خریدار را گمراه نکند.
چگونه با تی شرت ها از نقض حق نسخه برداری جلوگیری کنیم: بایدها و نبایدها
در اینجا یک مرور کلی است. هر زمان که در حال ایجاد طرح های تی شرت هستید از این به عنوان یک مرجع سریع استفاده کنید:
انجام دادن | نکن |
---|---|
در مورد قوانین کپی رایت و علامت تجاری برای مکان کسب و کار خود تحقیق کنید. | از هر چیزی که دارای حق چاپ است بدون مجوزی که به شما اجازه این کار را می دهد استفاده کنید. |
گرافیک خود را از طریق نرم افزار طراحی گرافیکی ایجاد کنید یا یک فریلنسر استخدام کنید. | از هر نماد برند دیگری برای تجارت خود استفاده کنید. |
از آثار با مالکیت عمومی و استفاده منصفانه استفاده کنید. | از نقل قول هایی استفاده کنید که در حوزه عمومی نیستند. |
از عناصر طراحی استفاده کنید که حفاظت از حق چاپ ندارند. | از شخصیت های کارتونی یا هر چهره انیمیشنی تلویزیونی دیگر استفاده کنید. |
اگر برای استفاده تجاری واجد شرایط هستند، از تصاویر بدون حق امتیاز از طریق کتابخانه های سهام استفاده کنید. | از میم های حاوی عناصر محافظت شده با حق چاپ استفاده کنید. |
همیشه در مورد تصاویر تحقیق کنید و موافقت نامه ها و مجوزهای مجوز را از دارندگان حق چاپ دریافت کنید. | از عکس های افراد مشهور که توسط هر کسی به جز خودتان گرفته شده است استفاده کنید. |
نکاتی برای جلوگیری از نقض حق نسخه برداری برای فروشگاه طراحی تی شرت
بیایید به نکاتی برای جلوگیری از نقض حق چاپ در صنعت طراحی تی شرت بپردازیم. ما به تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای بدون عبور از مالکیت معنوی کسی نگاه خواهیم کرد و توصیه هایی را برای محدود کردن مسائل حقوقی هنگام راه اندازی فروشگاه طراحی تی شرت ارائه خواهیم داد.
درباره قوانین حق چاپ برای مکان کسب و کار خود تحقیق کنید
هدف قوانین کپی رایت محافظت از مالک است، اما برخی از محدودیتهای حق نسخهبرداری بسته به اداره حق نسخهبرداری، میتواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.
به همین دلیل است که باید به طور خاص قوانین موجود در محل کسب و کار خود را بررسی کنید و به شدت تخلف و میزان احتمال وقوع تخلف توجه کنید.
برای کسب و کار چاپ تی شرت در ایالات متحده، برای هر گونه قوانین قانونی خاص، به وب سایت رسمی اختصاصی دولت حق نسخه برداری تحت عنوان 17 مراجعه کنید.
برای قوانین حق چاپ در کشورهای دیگر، مطالب مرتبط را بررسی کنید:
بر ایجاد طرح های اصلی از ابتدا تمرکز کنید
بهترین نکته ای که می توانیم برای محدود کردن طراحان یا صاحبان کسب و کار از دعاوی اشتباه نقض حق نسخه برداری ارائه کنیم این است که تی شرت خود را ساده و ساده بسازید. از کارهای مشتق شده خودداری کنید و طرح های اصلی و منحصر به فرد بسازید.
البته گفتن این کار آسانتر از انجام آن است، اما پلتفرمها و ابزارهایی، هم رایگان و هم پولی، وجود دارند که میتوانند حجم کاری شما را کاهش دهند، مخصوصاً برای یک کسبوکار کوچک با کمبود نقدینگی.
بیایید به برخی از گزینه ها بپردازیم:
- طرح های خود را با استفاده از نرم افزار گرافیکی اختصاصی ایجاد کنید که تصاویر با کیفیت بالا آماده چاپ را صادر می کند. با 11 نرم افزار برتر طراحی تی شرت شروع کنید .
یا، لیست جایگزین های رایگان فتوشاپ ما را برای طراحی گرافیک تی شرت خود بدون هزینه اضافی بررسی کنید .
- با استفاده از یک پلتفرم شخص ثالث یک طراح مستقل استخدام کنید . از وبسایتهایی مانند پونیشا برای مرور افراد حرفهای استفاده کنید که هر چیزی را از هنر گرافیک گرفته تا آرم و شعار ارائه میدهند.
توجه داشته باشید که حتی آثار اصلی مشمول خطمشیهای داخلی وبسایت هستند که ممکن است برخی موارد را محدود کند و همچنان به عنوان ناقض حق نسخهبرداری طبقهبندی نمیشوند.
برای راه اندازی یک برند تیشرت با مدوپد، لطفاً با سیاست های ما آشنا شوید:
آیا می توان هر تصویری را چاپ کرد؟
خط مشی مالکیت معنوی مدوپد
به دنبال تصاویر و متون دامنه عمومی بگردید
اگر صاحب اثری نیستید، ممکن است همچنان بتوانید از آن استفاده کنید. کارهای خلاقانه ای که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد در حوزه عمومی در نظر گرفته می شود . زمانی که مجوز حق چاپ منقضی شده یا لغو شده باشد، دامنه عمومی قابل اجرا است.
در موارد دیگر، اگر قانون کپی رایت تحت قوانین فوق الذکر اعمال نشود، ممکن است یک دامنه عمومی واقعی وجود داشته باشد. در اینجا برخی از آثار در حوزه عمومی وجود دارد که استفاده از آن برای همه رایگان است:
- متن آثار ادبی کلاسیک مانند دراکولای برام استوکر
- تصاویر تولید شده توسط ناسا یا سایر نهادهای علمی
- پرتره ها و شخصیت های تاریخی مانند جورج واشنگتن
- نمادهای ملی و نمادهای تاریخی مانند fleur-de-lis فرانسوی
توجه داشته باشید که اگرچه آثار تاریخی یا فرهنگی مرتبط ممکن است مالکیت عمومی و آزادانه نقل قول شوند، این بدان معنا نیست که آثار مشتق شده جدید نیز دارای مالکیت عمومی هستند.
به عنوان مثال، برنامه تلویزیونی انیمیشن Castlevania، با حضور دراکولا، یک نهاد جداگانه در نظر گرفته می شود و دارای حق چاپ است.
مراقب هنرهای غیر انسانی باشید
بسیاری از دانشکدههای حقوق با این موضوع که آیا آثار خلق شده توسط افراد غیرانسانی، مانند میمونی که سلفی میگیرد یا هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی ، میتواند در مالکیت عمومی در نظر گرفته شود، اختلاف دارند.
روند تجاری سازی هنرهای غیرانسانی هنوز مورد بحث است، بنابراین بهتر است در صورتی که به آن علاقه مند هستید، احتیاط کنید.
از عناصر طراحی استفاده کنید که توسط حق نشر محافظت نمی شوند
در تعریف قانون کپی رایت، برخی از آثار دارای اهمیت تاریخی هستند و حمایت یا مالکیت ندارند. شما می توانید آزادانه از اینها بدون ایجاد مشکلات قانونی استفاده کنید. قانون کپی رایت محافظت نمی کند:
- ایده ها، حقایق و مفاهیم
- اکتشافات و اصول
- عناوین و شعارهای کوتاه
- نمادهای ملی مانند پرچم یا نشان
- خلاقیت های غیر ملموس مانند طرح یا تعجب
- ویژگی های رایج مانند تقویم یا حروف الفبا کار می کند
- نمادهای سودمند مانند علائم راهنمایی و رانندگی یا گرافیک اضطراری
- اشکال ساده، حروف، رنگ ها و تنوع آنها
بررسی کنید که آیا می توان از تصاویر بدون حق امتیاز به صورت تجاری استفاده کرد
حق امتیاز به این معنی است که هرکسی که قصد تجاری سازی تصویری را دارد می تواند با پرداخت یک بار هزینه کوچک بدون نیاز به پرداخت برای هر مشتق پس از آن این کار را انجام دهد.
برخی از تصاویر بدون حق امتیاز می توانند کاملا رایگان باشند، اما همیشه اینطور نیست. در هر صورت، نویسنده همچنان باید اعتبار داشته باشد، و شما باید سیاست را دوباره بررسی کنید.
در اینجا چند وب سایت رایگان تصاویر استوک وجود دارد که طراحان گرافیک می توانند برای مرور و دانلود تصاویر بدون حق امتیاز برای استفاده تجاری، آنها را جستجو کنند:
- شاتر استوک
- فری پیک
- ادوبی استوک
اگر بودجه کافی دارید، می توانید منابع پولی مانند Adobe Stock را با کاتالوگ قوی تری از تصاویر بدون حق امتیاز امتحان کنید. توجه داشته باشید که تصاویر موجود در Adobe Stock با علامت “فقط استفاده از ویرایش” قابل استفاده تجاری نیستند . همچنین ممکن است برای ایجاد کالا برای اهداف فروش مجدد نیاز به مجوز توسعه یافته داشته باشید.
Shutterstock گزینه عالی دیگری برای تصاویر پولی و بدون حق امتیاز است. مدوپد با Shutterstock همکاری کرده است تا از طریق نرم افزار Mockup Generator ما یکAPI ساده برای استفاده ایجاد کند ، با تصاویری که می تواند به صورت تجاری استفاده شود.
از صاحب حق چاپ مجوز دریافت کنید
شما همچنان می توانید تی شرت هایی با تصاویر دارای حق چاپ را بفروشید، مشروط بر اینکه از نویسنده اجازه بگیرید. همیشه آراستگی را حفظ کنید و قبل از استفاده از هر چیزی که در اینترنت می بینید، اجازه بخواهید.
در صورتی که با صاحب اثر آشنا هستید، آماده هستید تا به عنوان هنرمند از آنها یاد کنید و مایلید با اطلاعات شفاف در مورد استفاده از تصویر با آنها تماس بگیرید، ممکن است بتوانید برای طرح احتمالی تی شرت هزینه پرداخت کنید.
اگر فرد موافق است، ایجاد یک قرارداد مجوز را در نظر بگیرید .
یک قرارداد مجوز حق چاپ به دارنده مجوز یک حق قانونی قابل اجرا برای استفاده از یک اثر برای یک هدف، دوره زمانی و هزینه تعیین شده را می دهد.
می توانید یک الگوی قرارداد مجوز را به صورت آنلاین دانلود کنید. اطمینان حاصل کنید که فرم فضایی برای موارد زیر دارد:
- برنامه زمانی پرداخت
- تاریخ های تمدید
- تعریف مجوز
- اطلاعات انحصاری
- استفاده صریح برای کار خلاقانه
- نام و اطلاعات هر دو طرف
با کمی تحقیق شروع کنید تا بفهمید که آیا می توانید یک طرح تی شرت بالقوه را تجاری کنید. ساده ترین راه این است که از جستجوی عکس معکوس آنلاین برای عکس استفاده کنید، اولین بارگذاری اثر را بررسی کنید و ببینید چه کسی آن را اولین بار ارسال کرده است. از آنجا، از طریق هر کانالی که در دسترس است با فرد تماس بگیرید و در این مورد با آنها مشورت کنید.
نقض حق چاپ تی شرت: چه کاری نباید انجام داد
برای شروع، فرض کنید همه چیز دارای حق چاپ است. با انتظار اینکه از نقض حق نسخه برداری جلوگیری کنید، یک تصویر تصادفی از Google نگیرید. ایمن باشید و برخی از چیزهایی را که باید کاملاً اجتناب کنید، بررسی کنید.
از لوگوهای مارک دار استفاده نکنید
استفاده از منگنه های مارک دار انحصاری مانند لوگوی نایک ممنوع است. ایجاد بوتلگ یا نمادهای برند الهام گرفته شده راهی مطمئن برای بیگانه کردن مشتریان شما و ضربه زدن به یک دادخواست سنگین است.
از معکوس کردن، تحریف کردن، لایهبندی، کد رنگی یا دستکاری یک برند خودداری کنید، زیرا فکر میکنید برای بهعنوان یک نسخه اصلی کافی است. گوشه های برش ارزش برند خود را کاهش می دهد و شما را به طور پیش فرض در رتبه دوم قرار می دهد.
از نقل قول استفاده نکنید
اگر سخنرانی ضبط شده، نوشته شده، به عنوان شعار استفاده شده است، یا در گفتمان عمومی آنلاین تکرار شده است، از آن به عنوان نقل قول متنی برای تی شرت خود استفاده نکنید. بهجز نقلقولهای حوزه عمومی، وقتی اثری به شکل ملموس ثابت میشود، نمیتوانید از آن به صورت تجاری استفاده کنید.
از فونت های مارک دار استفاده نکنید
ممکن است مشاهده کنید که بسیاری از بازبینان یا کالاهای ساخته شده از طرفداران از فونت اثر ایجاد شده اولیه استفاده می کنند. آشنا است و به راحتی قابل تشخیص است، اما همین موضوع باعث می شود که آن را به عنوان یک مسئولیت نقض حق نسخه برداری تبدیل کند. به عنوان مثال، از عنوان Stranger Things یا رول معرفی Star Wars برای طراحی گرافیک تی شرت استفاده نکنید.
از کارتون استفاده نکنید
تفاوت واضحی بین هر ستاره انیمیشنی، کمیک استریپ یا طلسم ایجاد کنید. در طرحهای تیشرت سفارشیتان از کارتونهایی با اشاره ضمنی به رسانههای موجود استفاده نکنید، مگر اینکه مانند نسخه اصلی وینی پو به مالکیت عمومی درآمده باشند.
از Memes استفاده نکنید
در حالی که ممکن است به نظر برسد که یک تصویر گچ شده و پخش شده در سراسر اینترنت استفاده کاملاً منصفانه ای است، میم ها آنقدرها هم که به نظر می رسد روند و طرح پول سازی بزرگی نیستند.
وقتی صحبت از تجاریسازی میشود، بسیاری از میمها قبلاً از رسانههای دیگر گرفته شدهاند و تحت قانون کپیرایت محافظت شده قرار میگیرند، خواه یکی دیگر از شخصیتهای باب اسفنجی باشد یا شخصیتی از یکی از برنامههای تلویزیونی سندیکایی وینس گیلیگان.