مدت زمان تخمینی مطالعه: 17 دقیقه
بازاریابی نیچ در مقابل فروش همه چیز به همه
یک گوشه دنج بازار تنها بر بخشی از بازار متمرکز است، بنابراین ممکن است از خود بپرسید: « چرا میخواهم فقط بخش کوچکی از جمعیت را هدف قرار دهم؟ آیا اگر همه را هدف قرار دهم، فروش بیشتری به دست نمیآورم ؟» اینها سوالات معتبری هستند. به هر حال، شرکت هایی مانند آمازون و تارگت وجود دارند که می توانند همه چیز را به همه بفروشند و همچنان موفق باشند.
بیشتر بدانید: چگونه یک استراتژی بازاریابی موثر ایجاد کنیم
با این حال، این شرکت ها یک استثنا هستند، نه یک قاعده. با هدف قرار دادن همه، در نتیجه هیچ کس را هدف قرار نمی دهید و فروش شما آسیب می بیند.
به جای ماهی کوچولو در یک برکه بزرگ، هدف خود را این باشید که یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک باشید.
این مزیتهای محدود کردن جایگاه خود را در نظر بگیرید:
- دید بهتر جستجو هدف قرار دادن یک جایگاه خاص، فروشگاه شما را در مقابل جستجوگران آنلاین قرار می دهد که تقریباً آماده خرید یک محصول خاص هستند.
- رقابت کمتر، حاشیه سود بیشتر . اگر مردم گزینه های کمتری برای انتخاب داشته باشند، کمتر به قیمت حساس هستند.
- هزینه تبلیغات کمتر از آنجایی که شما فقط بخش خاصی از جمعیت را هدف قرار خواهید داد، مجبور نخواهید بود با غول هایی با منابع تبلیغاتی نامحدود رقابت کنید.
- مخاطب اختصاصی تر. شما مشترکین ایمیل و فالوورهای رسانه های اجتماعی بیشتری خواهید داشت زیرا مخاطبان خاص نسبت به محصولی که می فروشید اشتیاق بیشتری دارند.
قبل از شروع ساخت فروشگاه آنلاین خود ، باید دقیقاً بدانید که آن را برای چه کسی می سازید. این گام اول به شما کمک می کند تا بفهمید که به عنوان یک مشتری به کدام یک از بازارها تعلق دارید و به شما کمک می کند تا هنگام انتخاب جایگاهی برای فروشگاه خود تصمیمات آگاهانه تری بگیرید.
مرحله 1: از تجربیات شخصی خود الهام بگیرید
سلیقه، ترجیحات و نیازهای شخصی شما، شما را در چندین زیرمجموعه قرار می دهد و شما را به هدفی برای بازاریابان بی شماری تبدیل می کند. به برندهای مورد علاقه خود و خریدهای آنلاینی که اخیراً انجام داده اید نگاهی بیندازید. چرا محصول را از این شرکت انتخاب کردید و نه از رقبای آنها؟ برند مورد علاقه شما چه چیزی را ارائه می دهد که هیچ کس دیگری انجام نمی دهد؟
برند لباس کلاب Bad Dads توسط پدران با سابقه ای راه اندازی شد که احساس می کردند لباس ها و لوازم جانبی موجود در بازار نشان دهنده شخصیت خلاقانه و سبک زندگی آنها نیست.
بسیاری از فروشگاهها تیشرتهای سفارشی ارائه میدهند ، اما تعداد کمی از برندها پدرانی را که عاشق موتورسیکلت و خالکوبی هستند، هدف قرار میدهند. بنابراین اگر تا به حال در انتخاب محصولات یا خدمات در جایگاهی که به آن تعلق دارید احساس محدودیت کرده اید ، باشگاه پدران بد را مثال بزنید و آن فضا را پر کنید.
Classic Dad برند دیگری است که جایگاه پدری را هدف قرار داده است. چه چیزی آن را متمایز می کند؟ بابا شوخی میکنه جناس های مربوط به غذا دادن به نوزاد (و پرت شدن)، انجام کارهای حیاط خانه، کباب کردن، و دیگر حرکات معمولی پدر به سرعت مخاطبانی از «پدرهای کلاسیک» همفکر پیدا کردند.
طرح های Classic Dad با الهام از خاطرات دوران کودکی و تجربه پدری مالک برند شخصی هستند و در عین حال قابل ارتباط هستند. این دقیقاً همان چیزی است که یک طراحی خاص باید باشد – نه برای همه، بلکه برای شخصی که علاقه یا تجربه خاصی دارد مناسب است. در این مورد، برای نوع پدر “گریلین،” چیلین، و دوباره پرکننده”.
چگونه میتوانید به مخاطبی به ابهام پدران کلاسیک دسترسی پیدا کنید؟ اگر بخشی از مخاطبانی هستید که میخواهید هدف قرار دهید، محتوای سرگرمکننده در رسانههای اجتماعی ایجاد کنید که شخصاً آن را جذاب میدانید. دانیل استون، بنیانگذار Classic Dad با انتشار میم های پدر در فیس بوک و اینستاگرام شروع به کار کرد. این استراتژی چنان موفقیتآمیز بود که پس از گذشت چندین سال و صدها هزار دنبالکننده، هنوز از آن استفاده میشود.
مرحله 2: علایق و علایق خود را شناسایی کنید
اگر برند خود را بر اساس چیزی قرار دهید که به آن اعتقاد دارید یا می خواهید برای آن بجنگید، کسب و کار شما خودش را می سازد.
StomaStoma توسط نیک و دارلین آبرامز راه اندازی شد. پسر آنها اوون نارس به دنیا آمد و به لوله تنفسی و لوله تغذیه نیاز داشت. نیک در طول اقامت طولانی در بیمارستان متوجه خانوادههای دیگری شد که تیشرتهای الهامبخش به تن داشتند و احساس کرد که این روشی قدرتمند برای گرد هم آوردن مردم است.
نیک که خود طراح گرافیک بود، خیلی زود شروع به خلق آثار هنری برای خانواده و دوستانش کرد. افراد دیگر متوجه طراحی های چشم نواز او شدند و امروز StomaStoma به جامعه ای نزدیک با خانواده هایی تبدیل شده است که کودکانی شکننده از نظر پزشکی تربیت می کنند.
این نمونهای از جایگاهی است که نشان میدهد چگونه میتوانید برند خود را بر اساس چیزی بسازید که برای شما یا افراد حلقه شما بسیار شخصی است. اگر از نظر احساسی روی برند خود سرمایه گذاری کنید، این به شما قدرت می دهد که در هنگام مواجهه با چالش های اداره یک تجارت، استقامت کنید .
به چند نمونه دیگر از برندهای لباس نگاهی بیندازید که احساسات و تجربیات شخصی بنیانگذاران خود را به مشاغل سودآور تبدیل کردند.
Passionfruit برندی است که به نیازهای مد جامعه LGBTQ+ توجه کرده است. توسط Liz Bertorelli اجرا می شود و هدف آن ایجاد لباس ها و لوازم جانبی فراگیر است که شما را قادر می سازد غرور خود را در تمام طول سال نشان دهید. لیز کار خود را با طراحی پیراهن هایی شروع کرد که او و دوستانش می توانستند در جشنواره پراید بپوشند. مخاطبان این برند به تدریج از جامعه دگرباشان محلی به افراد دگرباش در سراسر جهان گسترش یافت.
پیراهن فیلسوف یکی دیگر از برندهایی است که با توجه به مخاطب خاص ساخته شده است: علاقه مندان به فلسفه. این برند لباسهای چاپ شده و گلدوزی شده با الگوهای رفتاری خندهدار فلسفه، ارجاع به متفکران مشهور، و بازیهای فرهنگ پاپ شوخآمیز را به فروش میرساند.
اگر بیشتر اهل غذا خوردن هستید، می توانید از Vegan Savage الهام بگیرید . این برند با ارائه لباس های پایدار با طرح های متنی جسورانه مانند «ورزشکاران گیاهی» و «تو من را در وگان داشتی»، علاقه مندان به سبک زندگی وگان را هدف قرار می دهد.
بیشتر بدانید: چگونه یک برند لباس راه اندازی کنیم: راهنمای کامل گام به گام
مرحله 3: بازار تخصصی خود را تحقیق کنید
قبلاً شرکت های کوچک راهی برای رقابت با شرکت های بزرگ نداشتند. همه چیز تغییر کرده است، و با مقدار مناسب سئو (بهینه سازی موتور جستجو) و تعهد، می توانید به فضای بزرگ ترین رقیب خود راه پیدا کنید.
قبل از راهاندازی یا گسترش فروشگاه خود، آنچه را که در حال حاضر در بازار میگذرد، دریابید. ممکن است از رقیبی که مشتریان بالقوهتان قبلاً به آن علاقه دارند بیاطلاع باشید، یا ممکن است متوجه شوید بازاری که میخواهید وارد آن شوید بسیار اشباعتر از شماست. انتظار می رود.
پیدا کردن رقبای خاص
این روزها، بازاری را پیدا نمی کنید که اصلاً رقابتی نداشته باشد. به همین دلیل مهم است که رقبای خاص خود را پیدا کنید، نقاط قوت آنها را یادداشت کنید و در مورد مزیت رقابتی تصمیم بگیرید که باعث می شود مشتریان کسب و کار شما را نسبت به دیگران انتخاب کنند.
در اینجا 3 استراتژی برای تحقیق در مورد رقابت در جایگاه شما آورده شده است.
- از جستجوی گوگل استفاده کنید
اگر رقبای شما فروشگاه های آنلاین خود را بهینه سازی کرده اند تا در موتورهای جستجو بهتر دیده شوند، برای یافتن آنها در گوگل مشکلی نخواهید داشت. ساده ترین راه برای جستجو، ترکیب نام جایگاه و نام محصول است. سعی کنید «تیشرت لابرادور» یا «هودی ریاضی» را تایپ کنید تا یک ایده کلی از نحوه کار این کار به دست آورید. هنگامی که آنچه در بازار وجود دارد را مشاهده کردید، می توانید ایده های طراحی و بازاریابی را مطرح کنید که فروشگاه شما را در بین رقبا متمایز کند.
- بازارهای آنلاین را بررسی کنید
بازارهای آنلاین مانند Etsy و دیجی کالا و باسلام معدن طلا برای محتوای خلاقانه ساخته شده توسط هنرمندان از سراسر جهان هستند. صاحبان مشاغل موفق بازار، به ویژه در بخش پوشاک چاپی، از نحوه عملکرد سوله ها بسیار آگاه هستند و از آن به نفع خود استفاده می کنند.
حتی اگر در این پلتفرم ها فروش ندارید، در بازارهای آنلاین تحقیق کنید. کسبوکارهایی را پیدا کنید که مخاطبان خاص شما را هدف قرار میدهند، تاکتیکهای بازاریابی و محصولات برتر آنها را یادداشت کنید (این کار آسان است—فقط بخش نظرات را بررسی کنید یا ببینید چند نفر یک محصول را مورد علاقه خود قرار دادهاند).
- در شبکه های اجتماعی جستجو کنید
راه های مختلفی برای یافتن رقابت در بازار با کمک رسانه های اجتماعی وجود دارد.
ابتدا سعی کنید به دنبال اینفلوئنسرها و شخصیتهای عمومی بگردید که احتمالاً مخاطبان هدف شما آنها را دنبال میکنند و بررسی کنید که چه نوع برندها و محصولاتی را تبلیغ میکنند.
دوم، هشتگ ها را در پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک تاک و پینترست جستجو کنید. فهرستی از هشتگهایی تهیه کنید که مخاطبان هدف شما اغلب با آنها درگیر میشوند و برندهایی را که از آنها برای تبلیغ محصولات خود استفاده میکنند یادداشت کنید. انجام این کار نه تنها به شما کمک می کند تا رقبای مورد نظر خود را پیدا کنید، بلکه به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی خود را بعدا توسعه دهید.
ارزیابی رقابت در بازارهای خاص
اکنون که رقبای خود را پیدا کردید، بیایید بازاری را که انتخاب کردهاید ارزیابی کنیم و تصمیم بگیریم که آیا ارزش ورود به آن را دارد یا خیر.
برخی از رقابتها خوب است، زیرا تأیید میکند که در این زمینه برای شما نیز پولی وجود دارد. رقبای شما شما را سرپا نگه می دارند که به نوبه خود به شما در بهبود کیفیت محصولات یا خدماتتان کمک می کند.
برای همگام شدن با (و در نهایت، پیشی گرفتن از) برندهای تثبیت شده در جایگاه خود، باید مزیت رقابتی خود را دریابید – چیزی که محصول شما را از بقیه متمایز می کند. چه مشکلاتی را بهتر از رقبای خود می توانید حل کنید؟ چه چیزی در رویکرد شما منحصر به فرد است؟
به مردم دلیل بدهید تا شما را انتخاب کنند. ممکن است کیفیت محصول، خدمات مشتری برجسته، یا تعداد محصولاتی که ارائه میدهید باشد – هر چیزی که مشتریان در جایگاه شما بیشتر به آن اهمیت میدهند.
سئوی مشاغل کوچک
سئو فرآیندی است که باعث می شود وب سایت شما در رتبه بالاتری در گوگل قرار گیرد تا بازدیدکنندگان را جذب کند. در اینجا یک طرح کلی از معیارهای اساسی است که باید به آنها نگاه کنید، و همچنین برخی از ابزارهای عالی که می توانید در تحقیق خود استفاده کنید.
حجم جستجو و عبارات جستجو
حجم جستجو، حجم تخمینی (یا تعداد) جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص در یک بازه زمانی مشخص است، و یکی از مهم ترین معیارهایی است که می تواند به شما در ارزیابی علاقه و سودآوری جایگاه خود کمک کند.
آنچه را که فکر می کنید مردم می خواهند نسازید . آنچه را که می خواهند بساز.
از ابزارهای بازاریابی موجود در آنجا استفاده کنید و مشخص کنید که مردم به دنبال چه چیزی آنلاین هستند. ابزارهایی مانند Ahrefs و Semrush به شما در جستجوی کلمات کلیدی و یافتن داده های پشت جستجوی گوگل کمک می کنند. همچنین میتوانید از ابزارهای رایگانی مانند Answer the Public یا Ubersuggest برای یافتن اطلاعات مربوط به درخواستهای جستجوی افراد استفاده کنید.
اگر حجم جستجو زیاد باشد ، به این معنی است که علاقه زیادی به این طاقچه وجود دارد. علاقه زیاد همچنین به معنای پتانسیل زیاد و رقابت زیاد است. در حالت ایده آل، شما باید کلمات کلیدی را با حجم جستجوی 1000 و بالاتر هدف قرار دهید.
اگر حجم جستجو بسیار کم است ، لزوماً به این معنی نیست که جایگاه وجود ندارد یا سودآور نیست. حجم کم جستجو ممکن است نشان دهنده این باشد که شما در حال تبدیل شدن به یک پیشگام در طاقچه هستید. و اگر محصول وجود نداشته باشد، مردم نمی دانند که آن را جستجو کنند. از این به نفع خود استفاده کنید، زیرا کسب و کار شما همچنان در حال گسترش است – حجم جستجو با محبوبیت جایگاه شما افزایش می یابد.
خریداران آنلاین بسیار خاص هستند، بنابراین به کلمات کلیدی دم بلند توجه کنید . «دستبند سفارشی رزگلد» به مراتب کمتر از « جواهرات زنانه » جستجو میشود ، اما این جستجو توسط شخصی انجام میشود که دقیقاً میداند چه لوازم جانبی را میخواهد.
سوله ها و محصولات پرطرفدار
هنگام انتخاب محصولات برای فروشگاه آنلاین خود، به آنچه که ترند است توجه داشته باشید . با این حال، شیفته مد نباشید – از ترندهای Google استفاده کنید تا به شما کمک کند تا دریابید که کدام یک از ایده های تخصصی شما روندی ثابت و رو به رشد دارند. اگر می خواهید فروشگاه شما با تغییر مدها رونق بگیرد، آن را روی چیزی متمرکز کنید که قدرت ماندگاری بیشتری نسبت به فیجت اسپینر دارد.
مرحله 4: راه حلی برای مشکل مخاطب خاص خود پیشنهاد دهید
اکنون که تحقیقات خود را انجام داده اید، باید درک بهتری از آنچه مشتریان بالقوه شما دقیقاً نیاز دارند به دست آورید.
فروشگاه خود را برای مردم ایجاد کنید، نه محصولات.
اگر قصد دارید فقط یک محصول دیگر به مخاطبان خاص خود بدهید، ممکن است به جایی نرسید. چیزی که باید به آن فکر کنید این است که چگونه مشکلات آنها را حل کنید. مشکلاتی را که مشتریان هدف شما ممکن است داشته باشند پیدا کنید، سپس تعیین کنید که آیا واقعاً می توانید راه حلی ارائه دهید.
برای نگاهی عمیقتر به مخاطبان خاص خود، انجمنهایی را در وبسایتهایی مانند Quora و Reddit مرتبط با جایگاه خود کاوش کنید، سپس به بحثهایی که در حال انجام است نگاهی بیندازید. مردم چه سوالاتی می پرسند؟ چه مشکلاتی دارند؟
Iconspeak، برندی که تی شرت برای مسافران می فروشد، نمونه ای عالی از جایگاهی است که از فرآیند حل مشکل پدید آمده است. جورج و فلوریان، بنیانگذاران Iconspeak، به طور اتفاقی با ایده محصول اصلی خود مواجه شدند.
در طول یک سفر در جنوب شرقی آسیا، موتورسیکلت های آنها اغلب خراب می شد و آنها مجبور بودند راهی برای برقراری ارتباط با مردم محلی برای یافتن تعمیرگاه ها پیدا کنند. تصاویر به یک زبان جهانی صحبت می کنند، بنابراین آنها شروع کردند به کشیدن تصاویری از آنچه که نیاز داشتند روی کاغذ. جورج و فلوریان متوجه شدند که همیشه از نقاشیها استفاده مجدد میکنند، بنابراین تصمیم گرفتند که گذاشتن آنها روی تیشرت منطقیتر است. و اینگونه بود که Iconspeak متولد شد.
این یک مورد کتاب درسی از یک طاقچه است: جورج و فلوریان یک طاقچه (مسافران مستقل) با یک نیاز خاص (راهی آسان برای برقراری ارتباط در هنگام شکست کلمات) کشف کردند و با تی شرت های طاقچه خود راه حلی منحصر به فرد ارائه کردند.
+۵۰ ایده بازار نیچ سودآور برای فروشگاه آنلاین شما
همانطور که وعده داده شده بود، در اینجا بیش از 100 ایده وجود دارد که می توانید فروشگاه آنلاین خود را بر اساس آنها بنا کنید. این فهرست کامل نیست، بنابراین با خیال راحت این موضوعات را با هم ترکیب کنید و یک جایگاه منحصر به فرد برای یک فروشگاه تی شرت، فروشگاه هنری یا هر شکل دیگری از تجارت الکترونیک ایجاد کنید.
- مد ( مثال برند : منطقه لباس )
- Wanderlust ( Iconspeak )
- والدین ( بابا کلاسیک ، باشگاه پدران بد )
- شرایط نادر ( StomaStoma ، ND Renegade )
- باورها ( کمپین PAL )
- نواحی و محله ها ( #محووف)
- نجاری ( فروشگاه چوب نیک )
- پارک ها و فضاهای سبز ( پارک های Love MPLS )
- وسایل تمرینی ( Kettlebell Kings )
- رسانه های اجتماعی برای حیوانات خانگی ( ما به سگ ها امتیاز می دهیم )
- مجازی
ual
و واقعیت افزوده - تکنولوژی پوشیدنی
- سبک زندگی بدون زباله
- حقوق شهروندی
- LGBTQ+ ( Passionfruit , Queer Ivy , Point 5cc )
- مثبت بودن بدن
- بازیافت
- غذاهای گیاهی ( وگان وحشی )
- ورزش های پارالمپیک
- پدر و مادر در خانه بمانند
- والدین مجرد
- والدین منتظر
- تازه عروس
- سفر انفرادی
- خانه کوچک
- زندگی ون
- رفاه حیوانات
- نژاد سگ و گربه
- حیوانات خانگی غیر معمول
- حیوانات با نیازهای ویژه
- پناهگاه های حیوانات
- تماشای پرندگان
- لوازم جانبی حیوانات خانگی
- قهوه تخصصی
- آبجوسازی خانگی
- غذاهای محلی و غذاهای لذیذ
- غذاهای دست ساز
- میکسولوژی
- مدیتیشن و آرامش
- دستگاه های وضعیت بدن
- دوچرخه سواري
- آراستن
- میم های اینترنتی
- نقل قول های بی انگیزه
- خط و خوشنویسی با دست
- افراد چپ دست
- ترجیحات فنی
- قایقرانی و قایق رانی
- ژئوچینگ
- هک زیستی